سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیباترین ها

صفحه خانگی پارسی یار درباره

مراقب این 10 ترکیب در لوازم آرایشی بهداشتی باشید

 نمک آلومینیوم، پارافین، فتالات ها و ... گاهی کارخانجات تولیدکننده مواد آرایشی و بهداشتی برای ساده تر کردن کار خود ترکیبات سمی، محرک و سرطان زایی را به مواد آرایشی یا بهداشتی مثل ژل دوش، صابون ها و دئودرانت ها اضافه می کنند. در اینجا به 10 نوع از این ترکیبات اشاره می کنیم. قبل از خرید هر نوع ماده آرایشی بهداشتی توصیه می کنیم برچسب آن را خوانده و به این ترکیبات توجه کنید: 

* نمک آلومینیوم یا کلورهیدرات آلومینیومکار این ترکیب بستن منافذ است. به همین دلیل اکثر کارخانجات در تهیه خوش بوکننده های زیر بغل، پیلینگ و آرایش برنده ها از آن استفاده می کنند. از جمله خطراتی که این ترکیب به وجود می آورد این است که گرچه منافذ را مسدود می کنند و با این کار جلوی عرق کردن و بوی ناخوشایند را می گیرند، اما به هر حال اجازه خروج مواد سمی را از همه بدن نمی دهند.طبق تحقیقی که در سال 2005 میلادی در انگلیس انجام شد نمک آلومینیوم موجود در برخی دئودرانت ها می تواند با گیرنده استروژن در سلول ها تداخل کرده و زمینه ساز رشد سلول های سرطان پستان شود. 

* پارابنپارابن نوعی نگه دارنده است که از ورود باکتری ها به کرم های مرطوب کننده و کرم پودرها پیشگیری می کند. طبق تحقیقی که در سال 2004 میلادی در انگلیس انجام شد وجود پارابن می تواند عامل بروز سرطان پستان باشد. در این تحقیق 2 نوع تومور مورد بررسی قرار داده شد که در تمامی آنها کم و بیش تجمع پارابن وجود داشت. 

* فتالات هافتالات ها نوعی حلال هستند که در لاک ناخن و انواع عطرها موجودند. گفته می شود که فتالات ها، سرطان زا، سمی و مسبب ناباروری هستند. تحقیقاتی که در سال 2005 میلادی در آمریکا روی 134 پسر انجام شد نشان داد 95 درصد نوزادان هنگام تولد در خون شان فتالات وجود دارد، چون مادران شان با این ترکیب تماس داشته اند. در حال حاضر استفاده از فتالات ها در اکثر مواد آرایشی ممنوع شده است. 

* فرمالدهیدفرمالدهید را می توان در شامپوها، ژل های حمام، پاک کننده های دهان و دندان، رنگ مو و برخی لاک ها یافت. گفته می شود که این ترکیب می تواند مسبب بروز سرطان رینوفارنیکس شود. به همین دلیل مصرف آن در اکثر مواد آرایشی ممنوع است مگر در شرایطی که نتوان برای آن جایگزینی پیدا کرد. 

* آلکیلفنول هاآلکیلفنول ها که شامل نونیلفنول ها و اکتیلفنو ل ها می شوند را در رنگ موها و شامپوها می توانید بیابید. بررسی ها نشان داده این ترکیبات می توانند در کار غدد درون ریز اختلال ایجاد کنند. طبق تحقیقی که در سال 2008 میلادی در چین انجام شد الکیلفنول ها اثر مختل کنندگی گیرنده های استروژن را دارند و می توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان پستان باشند. در حال حاضر تنها مصرف نونیلفنول ها در مواد آرایشی بهداشتی ممنوع شده است. 

* لوریلسولفات سدیماین ترکیب پاک کننده و کف آور در اکثر صابون های مایع، شامپوها، خمیردندان ها و خمیرریش ها موجود است. بررسی ها نشان داده این ترکیب می تواند لایه محافظ روی پوست را نابود کرده و زمینه ساز بروز آلرژی و التهاب روی پوست باشد.طبق تحقیقی که چندی پیش نتایج آن در مجله American college of Toxicology به چاپ رسید این ترکیب به راحتی در اپیدرم نفوذ می کند و تجمع 50 درصدی آن می تواند سبب تحریک شده و تجمع 10تا30 درصدی آن موجب آلرژی شدید پوستی شود. 

* اترگلیکولاین ترکیب نوعی حلال و نگه دارنده است که در رنگ مو و عطریات موجود است. طبق تحقیقات موسسه فرانسوی Inserm در سال 2006 میلادی این ماده به راحتی از طریق پوست جذب شده و سبب بروز انواع سرطان ها می شود. در حال حاضر استفاده از آن ممنوع اعلام شده است. 

* EDTAاین ترکیب نوعی تثبیت کننده ضدانعقاد ژل های دوش و شامپو است که می تواند سبب بروز التهاب در پوست، چشم و ریه و همچنین آلودگی محیط شود. متاسفانه روی مواد آرایشی بهداشتی حاوی این ترکیب هرگز قید نمی شود «آلرژی آور»! 

* تریکلوکربن و تریکوزاناین دو ترکیب آنتی باکتریال در انواع دئودرانت ، خمیردندان و صابون ها موجود است و بررسی ها نشان داده می تواند سبب مقاوم شدن باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها شود و همچنین کارکرد پرزهای چشایی دهان را با اختلال روبه رو کند.مصرف این ماده در حد 0/3 درصد از سوی اتحادیه اروپا بلااشکال اعلام شده است. 

* دی اکسید تیتاناین ترکیب در سفیدکننده های دندان و در کرم های ضدآفتاب موجود است. متاسفانه این ترکیب در دسته مواد سرطان زا قرار گرفته و تحقیقی که روی کارمندان در مواجهه با این ترکیب انجام شده نشان می دهد دی اکسید تیتان عامل ابتلا به سرطان ریه است. نانوذرات دی اکسید تیتان به راحتی از طریق پوست جذب شده و در تمامی ارگان ها پخش می شود. در حال حاضر تجمع بیش از 20 درصد دی اکسید تیتان در کرم های ضدآفتاب ممنوع اعلام شده است. 

* آیا استفاده از مواد آرایشی طبیعی راه حل مناسبی است؟نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که هرگز لوازم و مواد آرایشی و بهداشتی را چه طبیعی باشند چه شیمیایی چشم بسته نخرید. قبل از استفاده مقداری از آن را روی پوست تان تست کنید تا مطمئن شوید آلرژی زا نیست. گاهی حتی مواد طبیعی هم می توانند آلرژی زا باشند. 

* مواد آرایشی بهداشتی را از مراکز معتبر خریداری کنیدمواد آرایشی بهداشتی که در کناره های خیابان یا مراکز غیرمعتبر با قیمت های پایین تر به فروش می رسند چندان قابل اعتماد نیستند. تولیدکنندگان این مواد از ترکیبات ممنوعه که ارزان تر هم هستند برای ساخت مواد آرایشی کمک می گیرند و برای شان سلامت مصرف کننده اهمیتی ندارد. مواد آرایشی بهداشتی را از مراکز معتبر با مارک شناخته شده تهیه کنید و قبل از خرید هم برچسب روی آن را بخوانید تا از وجود نداشتن هر نوع ماده و ترکیب ممنوعه در آن مطلع شوید.


منبع:
medisite.fr